Je kunt zelf een hoop maatregelen nemen om VVC zoveel mogelijk te voorkomen.
1. Tref goede organisatorische maatregelen, zoals:
- Open en sluit de winkel altijd met minimaal twee personen.
- Breng de flyer Wat moet u doen tijdens een overval bij je werknemers onder de aandacht.
- Zorg voor een mobiele telefoon.
- Zorg dat er een beperkt aantal sleutels in omloop is en noteer wie er een heeft.
- Geef aan klanten en gasten nooit informatie over de geldstroom en beveiliging in de zaak.
- Laat leiding en medewerkers duidelijk zichtbaar zijn in het bedrijf, met name rondom de kassa’s.
2. Zorg voor minder contant geld, daardoor loop je minder risico
- Room het geld, dat niet meer als wisselgeld nodig is, voortdurend af.
- Tel je kasgeld altijd na sluitingstijd in een afgesloten ruimte en uit het zicht van publiek.
- Zorg voor een degelijke inbraakwerende kluis of kast in de winkel en berg hier het getelde geld in op.
- Berg cadeau- en waardebonnen apart en uit het zicht op.
3. Zorg voor een overzichtelijk inrichting van de winkel
Een overzichtelijke inrichting van de winkel helpt de veiligheid te vergroten:
- Zorg dat je vanaf de kassa goed zicht hebt op de ingang en de rest van de winkel.
- Zorg dat de etalage een vrij zicht biedt van buiten naar binnen, zodat voorbijgangers zien wat er in jouw winkel gebeurd.
- Plaats de kassa in het zicht en houd hier toezicht op.
- Zorg dat geld niet zichtbaar aanwezig is in de kassa.
- Zorg voor een invullijst signalement bij de kassa.
- Zorg voor een kassa die met één handeling open gemaakt kan worden, zonder code.
- Hang stickers op met daarop de tekst:
- ‘Wij accepteren geen bankbiljetten groter dan €200,-‘
- ‘U kunt hier pinnen’
- ‘Wij beschikken over een kluis met tijdsvertraging’
- ‘Cameratoezicht
4. Zorg ervoor dat je medewerkers goed geïnstrueerd zijn
Je medewerkers spelen een belangrijke rol als het gaat om het vergroten van de veiligheid in de winkel. Betrek hen daarom bij de veiligheidsmaatregelen en procedures. Zo zorg je samen voor een veilige en prettige werkomgeving. Je kunt samen met je personeel (online) trainingen volgen via het PVONH.
5. Stel duidelijke huisregels op voor bezoekers
Stel duidelijke huisregels op tegen bescherming van ongewenst gedrag van bezoekers. Denk daarbij bijvoorbeeld aan verplichte inzage in tassen of het ontzeggen van de toegang voor (hinderlijke) groepen, etc. Maar ook dat er cameratoezicht is en hoe je daarmee omgaat.
De huisregels zet je in een huishoudelijk reglement. Het reglement moet je zichtbaar bij de ingang van de zaak ophangen. De winkelregels vormen namelijk een afspraak tussen de klant en jou. Zodra de klant bij jou naar binnenloopt accepteert hij of zij stilzwijgend de opgehangen regels. Officieel heet dit een privaatrechtelijke verbintenis. Huisregels hebben ook een preventieve werking en zijn je eerste bescherming tegen ongewenst gedrag van jouw bezoeker. Door dit soort mededelingen weten bezoekers waarmee ze rekening moeten houden in jouw winkel. En houden zij zich niet aan jouw regels? Dan kun je hen erop aanspreken.
6. Maak duidelijke afspraken met de lokale politie zodat je weet waarvoor en wanneer je ze kunt bellen en in welke gevallen ze bij je langs komen.
7. Geef de bezoekers van je winkel persoonlijke aandacht:
- Maak oogcontact, zodat ze weten dat ze gezien zijn
- Begroet de bezoekers zodra ze de winkel binnen komen
- Stel open vragen aan de bezoeker, zoals “waar bent u naar op zoek?”