Vaak gaat dit volledig geautomatiseerd en sturen zij dezelfde gegevens naar honderden contactformulieren of plaatsen ze bijvoorbeeld reacties op blogberichten met in deze reacties spam. Nu is dit op zich niks nieuws, maar kregen wij laatst toch een bijzondere contactaanvraag binnen. De contactaanvraag was afkomstig van Lotje. Lotje had als enige bericht ‘Informatie’ ingevoerd en een telefoonnummer opgegeven;
Meestal wanneer wij contactaanvragen krijgen, ook al staat daar alleen maar ‘informatie’ in, nemen we contact op met de persoon die de aanvraag indient. In dit geval lag dat net even anders, want het viel ons op dat het telefoonnummer een 0900 nummer was. Daar begonnen de alarmbellen al te rinkelen. Na een korte zoektocht online, bleek lotje niet alleen geïnteresseerd in informatie van het RPC, maar ook van diverse andere, zeer uiteenlopende Nederlandse bedrijven. Bovendien was ze erg vaak geïnteresseerd in advertenties van de desbetreffende bedrijven, advertenties die helemaal niet bestonden.
De meldingen stapelden zich in rap tempo op op sites zoals <link https://www.wieheeftgebeld.nl/nummer/09002225333 _blank external-link-new-window "Wie heeft gebeld Lotje">https://www.wieheeftgebeld.nl/nummer/09002225333</link>. Gelukkig heeft een groot deel van de melders ook gezien dat dit een 0900 nummer betrof, maar er waren helaas een aantal mensen tussen die te snel hebben gereageerd en het nummer toch hebben gebeld. Dan kom je van een koude kermis thuis, want het is een betaalnummer. Oftewel, bel je dit nummer, dan gaat de teller lopen en worden er bij jou kosten in rekening gebracht.
Pas dus goed op bij het reageren op dit soort contactaanvragen. Controleer altijd het telefoonnummer en Google het bij twijfel. Dit soort spam wordt meestal niet naar 1 bedrijf gestuurd, maar naar heel veel tegelijk dus grote kans dat er al melders zijn die hetzelfde bericht hebben ontvangen.
Lotje, bedankt voor je contactaanvraag maar deze laten wij heel even gaan!